Antygoogler
Antygoogler - Wiesz lub nie; oyey-quiz Autor: oyey |
Opis
Antygoogler to klasyczny typ quizu, czyli taki w którym na każde zadane pytanie istnieje tylko jedna prawidłowa odpowiedź. W stosunku do innych tego typu quizów został jednak wyposażony w dodatkowe funkcje, które przy odpowiedzi utrudniają graczom ewentualne korzystanie z innych źródeł wiedzy niż własny umysł.
Historia
Skrypt wykonany w 2005 roku. Jak wskazuje nazwa głównym powodem jego wykonania była chęć wyeliminowania z rozgrywki quizowej wpływu wyszukiwania odpowiedzi w Internecie.
Działanie
Quiz polega na wyświetlaniu pytania i oczekiwaniu na podanie jednej prawidłowej odpowiedzi. Przy każdym kolejnym pytaniu punkty zdobywa ta osoba, która jako pierwsza poda prawidłową odpowiedź. Dodatkowo, jeśli druga osoba również poda prawidłową odpowiedź ale w czasie jedynie minimalnie dłuższym niż pierwsza też uzyska punkty. To dobre rozwiązanie w przypadkach gdy prawidłową odpowiedź w niemal identycznym czasie podadzą dwie osoby. Quiz działa tylko w sposób automatyczny, w trakcie gry nie ma możliwości ręcznego wprowadzania pytań bądź udzielania podpowiedzi.
Za każdą poprawną odpowiedź można uzyskać maksymalnie 3 punkty, pod warunkiem że odgadnie się tę odpowiedź zanim skrypt wyświetli podpowiedź. Jeśli prawidłową odpowiedź poda się już po pojawieniu pierwszej podpowiedzi w formie odkrycia części hasła gracz otrzyma 2 punkty, natomiast jeśli odgadnie je po wyświetleniu drugiej podpowiedzi (odkrycie kolejnej części hasła) - 1 punkt. Pierwsza podpowiedź wyświetlana jest po 8 sekundach, druga po 14 sekundach. Jeśli w terminie 20 sekund od zadania pytania nikt nie odgadnie hasła to skrypt nie nagrodzi nikogo, pokaże prawidłową odpowiedź oraz automatycznie przejdzie do kolejnego pytania z pliku. Po wyczerpaniu się listy pytań prowadzący quiz może wprowadzić komendy umożliwiające wyświetlenie wyników rozgrywki.
Dodatkowo, skrypt w ukryty sposób podlicza punktację opartą wyłącznie o odpowiedzi odgadnione przed pojawieniem się pierwszej podpowiedzi. Aby ją wyświetlić prowadzący quiz musi wprowadzić wybraną komendę.
Dla graczy
Komenda, którą może używać każdy gracz znajdujący się na kanale podczas quizu:
!stat | - | wyświetlenie aktualnej kolejności rozgrywki. |
Uwaga - nie należy nadużywać stosowania powyższej komendy gdyż każde jej wykonanie obciąża połączenie prowadzącego quiz i może powodować lagi.
Dla autorów
Sugerowana liczba rund na pojedynczy quiz to 40 do 100 pytań. Przy standardowym 10-sekundowym opóźnieniu między pytaniami przeciętny quiz z liczbą pytań w granicach 50-60 będzie trwać ok. 20 minut.
Format pytań i odpowiedzi:
pyt Tresc pytania
odp prawidlowa odpowiedz
pyt Jak nazywa się przyrzad do pomiaru wartosci dzialajacej sily?
odp silomierz
pyt Rok, w ktorym polscy pilkarze i siatkarze zdobyli tytul Mistrza Swiata swoich dyscyplin (do 2015)
odp 1974
Pytania piszemy w edytorze tekstu nieformatowanego, np. w Notatniku plik mógłby wyglądać tak:
Poza liniamy zaczynającymi się od pyt i odp w pliku nie może być żadnego innego tekstu ani wolnych linii. Z uwagi na swoją specyfikę (max 20 sekund na odpowiedź) hasła w Antygooglerze powinny być stosunkowo krótkie, nie dłuższe niż ~25 znaków, ponadto odpowiedzią nie może być hasło jednoznakowe.
Wgranie skryptu do mIRCa: |
Usunięcie skryptu z mIRCa: |
/load -rs oquiz.als |
/unload -rs oquiz.als |
Przykład typowej rozgrywki:
Najpierw wczytujemy skrypt quizowy do pamięci mIRCa:
/load -rs oquiz.als
Następnie uruchomiamy quiz na kanale #kanal:
/start #kanal
Pojawi się wtedy okienko, w którym należy wskazać plik z pytaniami.
Następnie ustawiamy opóźnienie wyświetlania kolejnych pytań na 10 sekund:
/delay 10
Po wyczerpaniu się pytań z pliku quiz się zatrzyma (ale nie wyłączy). Podsumowujemy wtedy wyniki quizu za pomocą komendy:
/rank
Następnie wyłączamy quiz i zerujemy wyniki komendą:
/koniec
Wyładowanie skryptu quizowego z pamięci mIRCa:
/unload -rs oquiz.als
Dokładny opis wszystkich komend dla prowadzącego
/start [kanał] | - | uruchomienie quizu na podanym kanale; po wprowadzeniu tej komendy skrypt poprosi o wskazanie pliku z pytaniami, |
/start | - | uruchomienie quizu; po wprowadzeniu tej komendy skrypt poprosi o wskazanie kanału oraz pliku z pytaniami, |
/delay [liczba] | - | ustawienie czasu jaki upłynie od zakończenia minionego pytania do pobrania i wyświetlenia kolejnego pytania z pliku; jednostką jest sekunda (czyli gdy wpiszemy /delay 10 opóźnienie między kolejnymi rundami będzie wynosić 10 sekund), |
/rank | - | wyświetlenie na kanale kolejności wraz z punktacją, |
/ranking | - | wyświetlenie na kanale rankingu alternatywnego, tj. kolejności opartej na ilości tylko tych prawidłowych odpowiedzi, które zostały udzielone przed pojawieniem się podpowiedzi, |
/czas | - | wyświetlenie na kanale najlepszych czasów odpowiedzi, tj. kolejności opartej o to kto najszybciej podał prawidłową odpowiedź (przy czym brane są pod uwagę odpowiedzi udzielone w czasie poniżej 4-ech sekund), w miejscu tym skrypt posiada bug i czasem wyświetla błędne informacje (ujemny czas odpowiedzi), |
/koniec | - | zakończenie danej rozgrywki quizowej, powoduje wyzerowanie liczniku czasu quizu; nie jest tożsame z wyładowaniem skryptu quizowego z pamięci mIRCa, |